De crash van Frits Hessing

Autoverkoper Frits Hessing zat in 2011 een beetje klem tussen meerdere hoofdpijndossiers. Juridisch moddergooien met klanten, een beslaglegging op zijn bedrijf en de zoveelste vertraging van de bouw van villaparkeiland Bloeyendael, waar Hessing voor miljoenen persoonlijk garant stond.

door Sonny Motké    fotografie Bart Buijs
leestijd 5 minuten    gepubliceerd in Quote, december 2011

Frits Maria Hessing wordt geboren op 7 maart 1953 in een gezin met tien kinderen die de liefde voor vierwielers van geen vreemde hebben. Pa Hessing  startte in 1936 een autobedrijf in Utrecht waar driekwart eeuw later Frits nog als enige Hessing in het bedrijf zit. Dat ging niet zonder slag of stoot. Waar zijn twee zussen en ouders de auto’s vrijwillig vaarwel zeiden, daar moesten zeven broers allemaal stuk voor stuk worden uitgekocht voor één miljoen gulden per persoon. Sinds 1 januari 1993 is hij via de overkoepelende holding Aerenbergh BV enig eigenaar van het automobielbedrijf dat lekkernijen levert als Bentley, Maserati en Rolls-Royce. Wie dacht dat dit een eureka-momentje voor Frits was heeft het mis, want zoals hij geeft in een interview met Quote uit 1999 toe niet veel met auto’s te hebben: ‘Het is geen passie, meer een gevoel voor auto’s. Maar het blijft natuurlijk interessanter dan een mosterdfabriek.’

De verkoop liep lange tijd erg lekker, maar de winst was nooit hoger dan de prijs van één Bentley: een tonnetje of zeven (in guldens).  Echter, sinds de financiële crisis is die plus overgegaan in een stevig minnetje, de laatste paar jaar lijdt Hessing verliezen die oplopen tot ruim zes ton euro (over 2009). Hessing blijft aan de telefoon optimistisch. ‘Het zijn moeilijke jaren geweest, maar we hebben over het eerste halfjaar van 2011 weer winst kunnen maken. De verwachting is dat we, geholpen door de komst van een paar nieuwe modellen, over het hele jaar straks ook een plus kunnen noteren.’

Financieringsmaatschappij Alcredis denkt daar anders over; de firma liet voor ruim €11 miljoen beslag leggen bij het bedrijf. Het blijkt te gaan om een ‘pittig juridisch gevecht’ tussen Hessing en de puissant rijke autofamilie Louwman. Hessing: ‘Het gaat hier simpelweg om een persoonlijke vete: de Louwmannen zijn uit op mijn bedrijf! Daarnaast kan iedereen tegenwoordig heel snel ergens beslag op laten leggen, ik verzeker u dat dit in no time wordt opgeheven.’

‘Ik koop geen auto meer bij die vervelende man.’

De Louwmannen blijken niet de enigen met wie Hessing juridisch in de clinch ligt. Het zijn zijn klanten waar Frits zich echt zorgen om moet maken. Zo moest vastgoedhandelaar Arie van Erkel een boete van een kwart miljoen overmaken omdat hij zijn afspraak tot koop van een nog te leveren Rolls-Royce Ghost niet zou nakomen. Van Erkel verzekert: ‘Ik koop geen auto meer bij die vervelende man.’

‘Medewerkers LIEGEN GLASHARD. Zij doen wel eer aan de bijnaam van uw cliënt: Flessing.’

Daarnaast beschikt Quote over emailverkeer  tussen Quote 500-lid Joop Punt en Hessings advocaten die steggelen over een hagelnieuwe Bentley Mulsanne. Volgens Punt vertoonde deze na levering ‘technische gebreken’ die maar niet door de firma Hessing werden verholpen, terwijl de auto van een half miljoen euro maanden geparkeerd heeft gestaan op het terrein van Hessing.  Uiteindelijk verzandde het dispuut in een welles-nietes-spelletje, waarbij Punt de gesprekken met een monteur van Hessing en Bentley in het geniep op tape heeft vastgelegd. In een brief van Punts advocaat valt te lezen: ‘Kennelijk moet ik minder subtiel in mijn bewoordingen zijn zodat u begrijpt wat ik bedoel. De bedoelde medewerkers LIEGEN GLASHARD. Zij doen wel eer aan de bijnaam van uw cliënt: ‘Flessing’.

Maar de slechte pr voor zijn autohandel is zeker niet alles waar Frits last van heeft. Hij zit ook vuistdiep in het prestigieuze Park Bloeyendael, een villaparkeiland voor de rijken waar een gemiddeld appartement €1,8 miljoen moet kosten. Hessing staat persoonlijk garant voor €7 miljoen aan leningen, maar wordt geconfronteerd met uitstel op uitstel van de start van de bouw. En dat terwijl hij slecht een derde van het park hoeft te verkopen om quitte te spelen met de lening van €28,5 miljoen die op zijn grond rust. De looptijd van de lening van de SNS bank zou in oktober 2011 aflopen, maar door deze is met een half jaar verlengd. Hessing: ‘We hebben de nodige dertig procent al gehaald, maar we kunnen pas beginnen met bouwen wanneer de financiering echt hard gemaakt is. Dat duurt nog even. Op 1 maart 2012 gaan de eerste schoppen de grond in. Echt.’


Opinies over Frits Hessing

Arie van Erkel, ontevreden klant #1

‘Ik heb een erge hekel aan meneer Hessing en zal zeker niet nog een keer een auto bij hem kopen. We raakten verwikkeld in een dispuut waarbij hij voor geen enkele rede vatbaar was. De rechter besloot uiteindelijk dat ik een dwangsom moest betalen over een Rolls Royce die ik niet eens wil hebben. Ik denk dat de rechter niet zijn dag had. De zaak is nog niet afgelopen, want de auto moet nog geleverd worden, ik ben benieuwd wat Hessing dan gaat zeggen!’

René Hoksbergen, NVM Makelaar/Taxateur bij Woningadviseurs.nl

‘Ik vind het knap dat Frits Hessing de ballen heeft om zo een project als Bloeyendael te doen. Hij zit er persoonlijk heel diep in en ik verwacht dat hij er sterker uit komt. Natuurlijk zou het project beter zijn gegaan als deze vier jaar geleden zou worden gebouwd, maar de benodigde 30% is binnen. Het duurste pand, een penthouse van €4,1 miljoen is bijvoorbeeld al verkocht. Daarnaast is het gewoon een uniek project in Nederland, want het heeft iets wat andere villawijken – zoals Bos en Duin – niet hebben: goede veiligheidsmaatregelen. Ik zou jullie scheidende hoofdredacteur dan ook adviseren om hier naartoe te verhuizen. Kan hij lekker genieten van zij privacy.’

Joop Punt, ontevreden klant #2

‘Ik heb meerdere auto’s bij die man gekocht, maar deze Bentley is absoluut de laatste. Wanneer ik voor leugenaar wordt uitgemaakt houdt het voor mij op. Mij zien ze nooit meer terug bij Hessing.’

Frits Hessing zelf

‘Ik heb helemaal geen problemen. Het autobedrijf gaat voor het eerst in jaren weer winst draaien, het beslag op de winkel wordt in geen tijd weer opgeheven en de bouw van Park Bloeyendael gaat begin volgend jaar gewoon van start. Het is overigens heel normaal dat ik persoonlijk garant sta voor zo een groot bedrag in dat laatste project. Het zou echt zonde zijn om nu te kappen met iets waar we al 12 jaar mee bezig zijn.’

Quote oordeelt:

Wij hopen voor Frits dat hij in 20102 nog voldoende kopers voor zijn auto’s en stenen overhoudt om te overleven.


 Informatie nodig over Park Bloeyendael?

Bert Verwelius (bouwer): ‘Dan moet u meneer Hessing bellen, het is zijn project.’

Frits Hessing (geestelijk vader): ‘Dan moet u meneer Gorter bellen, hij is de diegene die op vragen over dit project antwoord geeft.

Haico Gorter (makelaar): ‘Dan moet u bij meneer Hessing zijn, ik ben enkel een verkoper. U heeft Hessing reeds gesproken? En hij verwees naar mij? Daar geloof ik helemaal niks van. En uw naam is?’