Ai: liquide problemen voor eigenaar Dixons en iCentre?

De (digitale) schappen van bekende elektronicawinkels hebben te maken met leegstand. Wat is er aan de hand?

door Sonny Motke    fotografie Flickr/Jeff Geerling
leestijd 8 minuten    gepubliceerd in Quotenet.nl

In de hoofdstedelijke winkelstraten stormt het steeds harder. De investeringsroep die een doorstart bewerkstelligde voor elektronicaketens Dixons en iCentre  zou problemen hebben met leveranciers en het afbetalen van de koopsom aan de curator. Hoewel zeker is dat Quote 500-lid Michel Perridon ‘last minute’ weigerde financieel bij te springen, is er volgens investeerder Henk Kamsteeg niets aan de hand: ‘De retailtransactie is al afgerond en betaald.'

Dit verhaal begint afgelopen oktober, wanneer de BAS Group op de fles gaat maar binnen geen tijd een doorstart kan maken dankzij het Rotterdamse Relevant Holdings. Dit bedrijf, tevens eigenaar van de Phone House-keten, heeft volgens ingewijden een bedrag van tussen de €10 en €15 miljoen op tafel gelegd om de elektronicawinkels én een verzekeraar over te nemen.

Maar in de branche gonst nu het hardnekkige verhaal dat de deal, op zijn zachtst gezegd, wankel is. Een goed ingewijde bron meldt Quote dat de financiële afwikkeling nogal wat haken en ogen kent. De grote man achter Relevant, telecominvesteerder Henk Kamsteeg, zou op problemen zijn gestuit tijdens de onderhandelingen met branchegenoot Michel Perridon over een financiële noodinjectie: ‘Er is lang gesproken, maar op het laatste moment heeft Perridon afgezien van de deal omdat de zaken niet op orde waren.’

Dit verhaal lijkt te kloppen. Tijdens een diner bevestigt Trust-baas Perridon op dinsdagavond dat hij geen trek had in een investering, maar hij heeft verder ‘nu geen zin’ om tegen Quote uit te weiden. Het zal de eetlust er niet beter op maken.

Henk Kamsteeg wil desgevraagd duidelijker zijn. Ja, hij heeft met Perridon onderhandeld, maar nee, het heeft niet geleid tot een financieel debacle. ‘Laat mij beginnen te zeggen dat dit een zeer complexe doorstart betreft, met heel veel leveranciers’, luidt het openingsstatement.

Volgens Kamsteeg ligt de doorstart, ‘die dicht op het bedrag zit dat u noemt’, zeer goed ‘op de rails’ en was Perridon daar helemaal geen noodzaak voor. ‘Hij heeft zichzelf bij ons gemeld met de vraag of ‘ie mee kon doen. En als hij dan niet meer wil, dan is dat zijn keuze’, luidt het monter. Met de uitspraak dat er ‘zaken niet op orde waren’ kan Kamsteeg niet veel: ‘Dat zijn dan zijn woorden. Ik blijf bij mijn verhaal dat de detailtransactie al in december gewoon is geclosed.’

Kamsteeg meldt dat hij na een intensieve periode nu ook 95 procent van de leveranciers aan boord heeft: ‘Waaronder ook Perridon! Sommige van de Trust-producten zitten in ons assortiment.’ Maar het meest in zijn nopjes is hij met de overeenkomst met hoofdleverancier Apple.‘Hun contracten hadden we voor kerst al, maar daar is wel lang naar gekeken. Op dit moment worden de bevoorradingen gedaan, en goed samen gekeken naar de verdere implementatie.’

Daarmee weerspreekt Kamsteeg ook de hardnekkige geruchten dat leveranciers, met Apple voorop, de laatste tijd minder gingen leveren of zelfs een stop inlasten omdat er problemen zouden zijn met de kredietwaardigheid van Relevant. ‘Dit verhaal is nieuw voor mij moet ik zeggen’, luidt de directe repliek. ‘Nogmaals: er is al betaald voor Dixons en iCentre, het enige bedrag dat nog open staat is dat voor de verzekeraar, dat moet voor de zomer afgerond zijn. Daarover zijn we nog in gesprek met meerdere partners.’

Blijft het opvallend dat de webshops van Dixons en iCentre grossieren in meldingen van ‘niet op voorraad’ of een levertijd van meer dan een maand tonen als er, met name, op Macbook-producten wordt gezocht. ‘Dat klopt’, zegt Kamsteeg, die vervolgens een verhaal afsteekt dat er op neer komt dat ‘andere zaken’ prioriteit hadden maar de beschikbaarheid niet in het geding is geweest. ‘Feit is dat Apple dicht op de bal zit. De belangrijkste hobbel is genomen, en de webshop zal snel aangepast worden.’