Boosty Boys

Het verhaal achter Boosty, een 'gezond' lunchroom-concept dat 'Down Under' bedacht werd door twee studievrienden.

door Sonny Motké    fotografie Maurits Giesen
leestijd 5 minuten    gepubliceerd in Quote, juli 2011

‘We houden niemand voor de gek. What you see is what you get: iedereen ziet bij ons hoe zijn of haar salade of broodje wordt samengesteld. We vermelden sommige dingen alleen niet opdat de mensen met een zo goed mogelijk gevoel naar buiten gaan’. Philippe van de Wetering verdedigt het concept van Boosty, de succesvolle lunchroom die hij samen met Jorik America oprichtte in 2006. De concurrentie wil er wel eens op wijzen dat de twee enkel de positieve onderdelen van hun producten benoemen en niet de negatieve zaken, zoals het aantal calorieën en suikers. De ideeën voor het concept komen uit Australië, waar de jongens na hun studie aan de Haagse Hotelschool een tijdje verbleven om uit te vogelen wat te doen met hun leven. ‘De cultuur is daar totaal anders, veel sportiever. Maar hier is iedereen zich ook erg bewust van zijn gezondheid. Op dat gevoel spelen wij in’. Met sporten alleen kom je er niet volgens de heren. ‘Mensen houden zichzelf voor de gek als ze denken ineens supergezond te worden door naar de fitness te gaan om daar wat te rennen en aan gewichten te trekken. Wij kunnen daar iets écht gezonds aan toevoegen’.

Sommigen mogen het concept lichtelijk misleidend vinden, de heren weten wel beter. Zonder wat boerensluwheid en een portie lef was Boosty er zelfs nooit geweest. Toen ze na hun reis Down Under gingen leuren met het business plan bij potentiele investeerders bleek aan interesse geen gebrek, maar er werden ook garanties geëist die niet konden worden gegeven. ‘ING wilde zekerheid hebben over de locatie van de vestiging voordat ze gingen investeren en de pandjesbaas wilde niks tekenen voordat hij een garantie had gezien van de bank. Het verhaal van de kip en het ei, dus hebben we om eigen bestwil gelogen tegen die laatste en gezegd dat de financiering al rond was’.

De truc van de lefgozers betaalde zich ruimschoots uit. Sinds de opening van het eerste filiaal lopen mensen de deur plat in Den Haag, waar inmiddels drie Boosty-vestigingen te vinden zijn. In ruim vier jaar tijd steeg de omzet van € 375.000 naar over de € 1 miljoen en de verwachting is dat de omzet dit jaar met 50% zal stijgen. De jongens willen meer en werken in hun kantoor hard aan een expansiestrategie. ‘We gaan dit jaar nog  twee winkels openen, waarvan één in Amsterdam of Rotterdam. In de komende drie jaar willen we vervolgens de Randstad veroveren’, aldus Jorik. De jongens hopen in 2014 tien winkels te hebben en een omzet te draaien van € 5 miljoen. Daarna is het de beurt aan de rest van Nederland. ‘Al weten we niet hoe die boeren daarboven in Groningen leven, dus we moeten nog bekijken hoe dat zal gaan’.

‘Het is wel essentieel dat er een leuke jongedame met 'een paar mooie producten' in de winkel staat.’

De uitbreiding van Boosty zal niet alleen bestaan uit het openen van meer filialen. ‘Het gaat erom dat we zoveel mogelijk selling points hebben. Dus niet alleen eigen winkels, maar ook shop-in-shop. Zo zijn we in gesprek om de catering te doen voor een internationale hotelketen die zich wil vestigen in Nederland’, weet Philippe. Aangezien er ook de ambitie is om de grens over te gaan worden er franchisenemers gezocht die het Boosty-imago goed kunnen uitdragen en bewaren. ‘Naast gezondheid en goed leven stralen wij vooral uit dat we jong zijn. De oudste persoon in het bedrijf is net in de 30 en wordt door ons nu al ‘opa’ genoemd’. Daarnaast is hard werken een belangrijke kernwaarde van het bedrijf. Alle werknemers worden dan ook allround opgeleid. ‘Maar het is wel essentieel dat er een leuke jongedame met ‘een paar mooie producten’ in de winkel staat’.

‘Je hoort mensen op straat zeggen 'we gaan even een Boosty doen. Dat geeft een kick.’

Het concept heeft volgens Philippe en Jorik zijn vruchten inmiddels ruimschoots afgeworpen. ‘Boosty is nu al onderdeel van een lifestyle waarbij het gaat om zien en gezien worden. Je hoort mensen op straat zeggen ‘we gaan even een Boosty doen’. Dat geeft een kick’. Hoe het concept hip en jong te houden terwijl ze zelf steeds ouder worden weten de jongens al. Philippe: ‘We willen heel graag terug naar Australië en kijken hoe de trends daar nu zijn’. Jorik: ‘En als dat niet lukt gaan we naar de kroeg en pakken we ieder tien pils. Dan komen de ideeën vanzelf’.

Jorik America en Philippe van de Wetering

Studeerden: Hotelschool in Den Haag
Zijn: oprichters en eigenaren van Boosty B.V.
Rijden: Vespa LX50
Motto: ‘Enjoy life to the fullest’